گوگل لایت هاوس

واقعا جالب نیست که بتوانید از دید گوگل به سایت خود نگاهی بیاندازید؟ و بدانید سایت شما چه مشکلاتی دارد که بتوانید آن‌ها را برای کسب رتبه بهتر رفع کنید؟ همه ما می‌دانیم جزئیات الگوریتم‌های گوگل بر کسی مشخص نیست و مانند یک راز نگه داشته می‌شوند. از طرف دیگر ما اطلاعات زیادی در مورد مواردی داریم که گوگل با توجه به آن‌ها در مورد عملکرد یک سایت و سئوی آن قضاوت می‌کند. علاوه بر این، گوگل در اختیار ما ابزارهای رایگان گوناگونی را قرار داده است که هدف از طراحی آن‌ها کمک به بهبود سایت‌هایمان است و یکی از این ابزارها گوگل لایت هاوس یا lighthouse گوگل نام دارد.

یک عامل تعیین رتبه سایت‌ها در گوگل که روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، تجربه هر صفحه (page experience) است و لایت هاوس گوگل ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید سایت شما از این نظر مشکلی ندارد. بنابراین در ادامه مطلب تا انتها همراه ما باشید تا به سوال گوگل لایت هاوس چیست، پاسخ دهیم.

گوگل لایت هاوس چیست؟

Lighthouse گوگل ابزاری رایگان و متن باز است که با استفاده از آن‌ می‌توانید اطلاعات مهمی را در مورد نحوه بهبود سایت خود به‌دست آورید. با ایجاد یک گزارش لایت هاوس، می‌توانید تجربه هر صفحه از وب را ارزیابی کنید و به اطلاعات ارزشمندی برای بهبود عملکرد آن برسید. همانطور که برای کیورد ریسرچ نیاز به ابزارهای تحقیق کلماتی کلیدی دارید و یا برای ست کردن تگ یا نصب ابزارهای مختلف به سراغ گوگل تگ منیجر می روید، قطعا نیاز به برخی ابزار برای بررسی کیفیت صفحات و بهبود آن ها نیز دارید.

گوگل اخیرا تاکید زیادی روی تجربه هر صفحه داشته و در همین راستا مجموعه جدیدی از سیگنال‌های هسته حیاتی وب (Core Web Vital) را اضافه کرده است. این سیگنال‌ها مشخص می‌کنند تجربه کاربری در هر صفحه سایتتان چگونه است و می‌توانید ببینید لایت هاوس عملکرد سایت شما در این زمینه را چطور می‌سنجد.

چون لایت هاوس یک اپلیکیشن گوگل است، استفاده از آن راهی عالی بوده تا بتوانید از دید گوگل به سایت خود نگاهی بیاندازید و بررسی کنید خود آقای اینترنت برای بهبود سایت شما چه پیشنهاد‌هایی دارد.

یک ویژگی lighthouse گوگل این است که اطلاعات قابل اجرایی را در اختیارتان قرار می‌دهد و استفاده از آن ساده است. تنها با چند کلیک می‌توانید اطلاعات کاملی از تجربه صفحه را کسب کنید و بدانید چطور عملکرد آن را بهبود بخشید.

این مطلب رو حتما ببینید:
گوگل دنس چیست؟ چه نکاتی را باید راجع به رقص گوگل بدانیم؟

لایت هاوس گوگل چه شاخص‌هایی را می‌سنجد؟

هر گزارش لایت هاوس ۵ دسته زیر را دارد:

  • عملکرد
  • دسترس‌پذیری
  • بهترین رویه‌ها
  • سئو
  • وب اپلیکیشن پیش رونده

گوگل تایید کرده است که در الگوریتم خود مسائلی مانند سرعت لود و تجربه موبایل را در نظر می‌گیرد، بنابراین این شاخص‌ها می‌توانند نشان دهند عملکرد سایت شما در این زمینه‌ها چطور است.

لایت هاوس با استفاده از یک سیستم درجه‌بندی ۰ تا ۱۰۰ اجازه می‌دهد صفحات خود را ارزیابی کنید و جاهایی را که نیاز به بهبود دارند، مشخص کنید. امکان بررسی کامل‌تر هر کدام از دسته‌های بالا نیز وجود دارد.

به‌عنوان مثال اگر بخش «عملکرد» را باز کنید، داده‌هایی را پیدا خواهید کرد که مستقیما مرتبط با هسته حیاتی وب هستند مانند مدت زمان تا تعامل‌پذیری و FCP (رندر ابتدایی محتوای DOM چقدر زمان می‌برد.)

این شاخص‌ها مشخص می‌کنند سرعت لود صفحه شما چقدر است و همچنین چقدر طول می‌کشد تا کاربر بتواند به‌درستی با آن تعامل برقرار کند.

گوگل لایت هاوس

Lighthouse گوگل چگونه عمل می‌کند؟

ممکن است فکر کنید با تایپ آدرس صفحات خود در مرورگرتان و توجه به حستان از سرعت لود آن‌ها، می‌توانید سریع بودن آن را تشخیص دهید. اما هر کاربر متفاوت با دیگری در اینترنت گردش می‌کند و فردی که در آن سوی جهان قرار دارد، متفاوت با شما در سایتتان جستجو می‌کند.

گوگل می‌داند اکثریت ترافیک وب از سوی دستگاه‌های موبایل است و همچنین متوجه است که اکثر افراد به اینترنت پرسرعت فورجی یا فایوجی دسترسی ندارند. گوگل برای شبیه‌سازی رفتار آن‌ها، صفحه وب شما را با بازدید از سایتتان از طریق یک ارتباط اینترنتی ۳G در یک دستگاه آهسته انجام می‌دهد.

چرا گوگل این کار را انجام می‌دهد؟

هر سایتی زمان استفاده از اینترنت فایوجی سریع لود می‌شود اما همه به چنین اینترنتی دسترسی ندارند. گوگل می‌خواهد کاربران برای پیدا کردن سوال‌ها و نتیجه جستجوهای خود از بهترین سایت‌ها بازدید کنند و بنابراین رتبه سایت‌هایی را بالا خواهد برد که بهترین تجربه را فراهم کنند.

بنابراین اگر لود سایت شما روی دستگاه‌های متصل به شبکه ۳G خوب باشد، افراد با اینترنت فایوجی نیز مشکلی در استفاده از آن ندارند. گوگل به این شکل سایت شما را مورد قضاوت قرار می‌دهد و بنابراین استفاده از لایت هاوس گوگل می‌تواند در بررسی این موضوع مفید باشد.

این مطلب رو حتما ببینید:
الگوریتم پنگوئن چیست؟ چه تاثیری روی سئوی سایت دارد؟

نقش هسته حیاتی وب در لایت هاوس گوگل

هسته حیاتی وب (Core Web Vitals) اولین اطلاعاتی است که در گزارش لایت هاوس شما ظاهر می‌شود تا اهمیت این سیگنال‌ها را برای گوگل نشان دهد. هسته حیاتی وب سه شاخص کلیدی دارد که عبارت هستند از:

لود – Largest Contentful Paint (LCP)

به‌عنوان یک کاربر الزاما نیازی به لود کامل صفحه ندارید، بلکه برایتان فقط مهم‌ترین محتواها اهمیت دارند. اگر سرعت سایتی در لود مهم‌ترین محتوای آن (Largest Contentful Paint) پایین باشد، کاربر صفحه را ترک خواهد کرد.

تعامل – First Input Delay (FID)

«تاخیر اولین ورودی» (First Input Delay) شاخص مهمی است چون یک اشتباه تجربه کاربری را می‌سنجد که تمام کاربرانی که از اینترنت استفاده کردند، از دست آن کلافه شدند. حتما گاهی پیش آمده است که روی یک دکمه در یک فرم کلیک کنید ولی اتفاقی ظاهرا نیافتد و به کلیک کردن ادامه دهید.

FID زمان بین شروع عملی توسط کاربر (مانند کلیک روی دکمه ثبت) و اقدام سایت برای انجام دادن آن عمل (هدایت کاربر به صفحه بعد) را اندازه می‌گیرد. هرچه این تاخیر بیشتر باشد، احتمال ترک سایت از سوی کاربر بیشتر خواهد بود.

پایداری بصری – Cumulative Layout Shift (CLS)

زمان گردش در یک سایت از روی دستگاه‌های موبایل ممکن است با خطای تجربه کاربری دیگری به اسم Cumulative Layout Shift (تغییر چیدمان تجمعی) روبرو شوید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هنگام لود سایت، محتوا روی صفحه جابه‌جا می‌شود.

شاید در نگاه اول مشکل بزرگی به نظر نرسد اما در نظر بگیرید روی چیزی کلیک می‌کنید و ناگهان جابه‌جا می‌شود. بنابراین باید توجه خاصی به رفع این مشکل داشته باشید.

گوگل لایت هاوس

چطور از لایت هاوس گوگل استفاده کنید؟

حالا که سوال گوگل لایت هاوس چیست را پاسخ دادیم، باید نحوه کار با آن را هم توضیح دهیم. برای استفاده از این ابزار نیاز به دانش فنی بالایی ندارید. برای استفاده از lighthouse گوگل به دو روش می‌توانید اقدام کنید که در زیر توضیح دادیم.

از طریق ابزارهای توسعه‌دهندگان

  • صفحه وب هدف خود را در مرورگر کروم باز کنید.
  • در ویندوز کلید F12 یا کلیدهای ترکیبی کنترل + شیفت + J و در مک شیفت + Cmnd + I را فشار دهید تا پنل Developer Tools Audit باز شود.
  • از تب‌هایی که در قسمت بالا قرار دارند، دو فلش را برای باز کردن منو انتخاب کنید.
  • از منوی کشویی روی «Lighthouse» کلیک کنید.
  • انتخاب کنید می‌خواهید عملکرد صفحه سایتتان را روی دستگاه‌های دسکتاپی یا موبایل آنالیز کنید.
  • روی «Generate Report» کلیک کنید.
این مطلب رو حتما ببینید:
الگوریتم دزدان دریایی چیست و چه مواردی را بررسی می کند؟ آپدیت ۲۰۲۴ !

از طریق افزونه کروم برای لایت هاوس گوگل

  • در وب استور گوگل عبارت «Lighthouse» را جستجو کنید.
  • گزینه «add to chrome» را انتخاب کرده و روی «add extension» کلیک کنید.
  • روی آیکون پازل نزدیک به گوشه بالا سمت راست مرورگر خود کلیک کنید.
  • آیکون لایت هاوس را انتخاب کنید.
  • روی «Generate Report» کلیک کنید.

یک تب جدید با گزارش شما باز خواهد شد.

مهم است همچنین اشاره کنیم اگر از ابزارهای سئو مانند Ubersuggest استفاده می‌کنید، اطلاعات لایت هاوس را در اختیارتان قرار می‌دهند.

سخن نهایی

در مطلب بالا به پرسش گوگل لایت هاوس چیست پاسخ دادیم و متوجه شدید که توسط این ابزار می‌توانید ببینید گوگل صفحات وب شما را چطور مورد قضاوت قرار می‌دهد. همچنین به داده‌های مهمی دسترسی خواهید داشت که کاربران چطور سایت شما را تجربه می‌کنند.

تجربه صفحه روزبه‌روز به عامل مهم‌تری در نزد گوگل برای تعیین رتبه سایت‌ها تبدیل می‌شود و صاحبان سایت‌ها نیز باید آن را جدی بگیرید. به کمک Lighthouse گوگل می‌توانید بفهمید چطور سایت خود را بهبود بخشید و ایجاد گزارش آن اصلا زمانی نمی‌برد.

سوالات رایج
  • امتیاز خوب در لایت هاوس گوگل چقدر است؟

امتیازهای لایت هاوس در ۳ محدوده قرار می‌گیرند: ۰ تا ۴۹ (قرمز): ضعیف. ۵۰ تا ۸۹ (نارنجی): نیاز به بهبود دارد. ۹۰ تا ۱۰۰ (سبز): خوب.

  • گوگل لایت هاوس چیست؟

گوگل لایت هاوس ابزاری متن باز و خودکار برای سنجش کیفیت صفحات وب است. از این ابزار برای هر صفحه وبی می‌توانید استفاده کنید. گوگل لایت هاوس شاخص‌هایی مانند عملکرد، دسترس‌پذیری و بهینه‌سازی موتور جستجو صفحات وب را ارزیابی می‌کند.

  • لایت هاوس چطور عملکرد صفحه وب را می‌سنجد؟

عملکرد به معنای بررسی سریع بودن یک مرورگر در لود عناصر داخل یک صفحه وب است. لایت هاوس از مرورگر وبی به اسم کرومیوم برای ساخت صفحات استفاده کرده و در همین حین تست‌هایی را روی آن‌ها اجرا می‌کند. این ابزار متن باز است و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه ندارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)


برچسب ها: سئو وب سایت

مقالات مرتبط

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *