در همین ابتدای کار، قبل از اینکه هر گونه تعریفی از PWA و یا هزینه ساخت PWA به شما ارائه دهیم، به معرفی اپلیکیشن های بومی و وب اپلیکیشن ها می پردازیم. مقصود نهایی ما در این مقاله، بررسی PWA و همچنین هزینه ساخت وب اپلیکیشن پیشرونده خواهد بود؛ پس در ادامه با ما باشید.

تفاوت اپلیکیشن بومی و وب اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن های بومی یا همان Native، اپلیکیشن هایی هستند که به طور مشخص برای یک دستگاه موبایل توسعه داده شده اند. برای مثال بعضی از اپلیکیشن ها وجود دارند که فقط برای گوشی های اندروید قابل استفاده هستند که به آن ها اپلیکیشن بومی گفته می شود. شما می توانید این نوع از اپلیکیشن ها را از فروشگاه های آنلاین فروش نرم افزار مانند بازار و یا پلی استور دانلود کنید. اما وب اپلیکیشن ها نیز اپلیکیشن هایی اینترنتی محسوب می شوند که به راحتی از طریق هر مرورگری قابل دسترسی و اجرا هستند.

معمولاً پیش تر توسعه دهندگان، اپلیکیشن های خود را هم در غالب نسخه موبایل و هم به صورت وب اپلیکیشن توسعه می دهند تا با این کار دسترسی به سرویس های خود را برای کاربران راحت تر کنند. حال اگر شما با برنامه نویسی آشنایی داشته باشید، حتماً علاوه بر اصطلاحات بالا، کلمه PWA نیز به گوشتان خورده است. PWA درست شبیه نرم افزارهایی است که برای وبسایت خود می سازید اما در هر حال موارد زیادی است که باید قبل از ساختن به آن ها توجه کافی داشته باشید.

پس اگر مایلید بدونید قیمت وب اپلیکیشن چگونه تعیین می شود مقاله را دنبال کنید.

همچنین برای اطلاع از فرق اپلیکیشن موبایل با PWA روی لینک کلیک کنید:)

هزینه ساخت PWA

PWA چیست؟

PWA مخفف کلمه انگلیسی Progressive Web Application و فناوری است که از اوایل سال ۲۰۱۵ توسط شرکت جهانی گوگل معرفی شده است. یک PWA در واقع ظاهر و کارکردی مانند یک اپلیکیشن معمولی دارد، اما به اصطلاح وب سایتی است که از فناوری های مدرن و جدید وب استفاده می کند. پس به بیانی ساده تر می توان گفت که در اصل PWA یک وبسایت است که شما می توانید با مرورگرهایی همچون کروم وارد آن شده و بعد از آن دیگر شما با یک اپلیکیشن سر و کار خواهید داشت. از جمله ویژگی هایی که اپلیکیشن های پیشرونده وب دارند و شما لازم است که پیش از نحوه ساخت آن ها و اطلاع از هزینه طراحی وب اپلیکیشن PWA بدانید،  عبارتند از:

  • قابل استفاده بودن در هر دستگاه و سیستم عامل. نام پیشرونده به همین دلیل بر روی این اپلیکیشن ها گذاشته شده است.
  • قابلیت سرچ از طریق موتورهای جست وجو. چرا که این اپلیکیشن ها در اصل یک وبسایت هستند.
  • رابط کاربری در این اپلیکیشن ها مانند یک اپلیکیشن بومی است.
  • قابلیت استفاده بدون نیاز به اتصال به اینترنت و یا حتی با اینترنت کم سرعت.
  • برای نصب این اپلیکیشن ها نیاز به طی کردن مراحل سخت و پیچیده نیست و از طریق یک URL هم به راحتی می توان آن ها را به اشتراک گذاشت. این ویژگی اپلیکیشن های پیش رونده دقیقاً برعکس اپلیکیشن های بومی است.
  • عدم نیاز به آپدیت برخلاف اپلیکیشن های بومی. کاربر فقط کافیست به اینترنت متصل شود و به محض برقراری ارتباط، محتواهای جدید انتشار یافته نیز در اختیار کاربر قرار می گیرند. دلیل این امر این است که PWA ها از service worker استفاده می کنند.
  • اپلیکیشن های پیش رونده وب، واکنش گرا و کاملاً انعطاف پذیر هستند.
  • این اپلیکیشن ها در بستر HTTPS قرار داشته و به همین دلیل از نظر امنیتی بسیار قابل اطمینان هستند.
این مطلب رو حتما ببینید:
وایرفریم چیست و چگونه یک وایرفریم بسازیم؟

مراحل طراحی و هزینه ساخت PWA

ما در اینجا ابتدا شما را با مراحل ساخت اپلیکیشن های پیشرونده آشنا کرده و بعد از آن شما را از هزینه ساخت وب اپلیکیشن آگاه خواهیم کرد که البته هزینه ساخت pwa هم از این قاعده خارج نیست و قیمت وب اپلیکیشن از طریق این موارد مشخص می شود.

در ابتدای کار باید شما یک سری عملیات را روی وبسایت خود پیاده کنید. برای مثال سایت شما باید حتماً دارای HTTPS باشد. البته فراموش نکنید که سرعت وبسایت شما نیز باید بالا باشد. همچنین طراحی سایت شما باید به گونه ای انجام شود که برای استفاده در گوشی موبایل نیز قابل تنظیم باشد.

برای چک کردن درستی عملیات اجرا، شما باید از web developer استفاده کنید. وقتی وب دولوپر را باز کردید در قسمت تب Adjust گزینه های مختلفی را می بینید. شما باید تیک progressive  web app  را فعال کرده و بعد از آن دکمه Run Audits را بزنید. در این مرحله فیلتر شکن شما باید حتماً فعال باشد. حال برای پیاده سازی PWA شما نیاز به آشنایی با جاوا اسکریپت دارید. نگران نباشید مسیر خیلی پیچیده ای در انتظار شما نیست! همه چیز به سادگی قابل اجراست. شما برای اولین قدم باید دو عدد فایل در root بسازید. یکی از آن ها باید sw.js باشد که درواقع سرویس ورکر است و دیگری هم manifest.json. حال باید این دو فیل را در تگ head سایت معرفی کنید. برای معرفی سرویس ورکر از کد زیر استفاده کنید:


if ('serviceWorker' in navigator) {
window.addEventListener ('load', () => {
navigator.serviceWorker.register ('/sw.js')
.catch (err => {
console.log ('Register Failed', err) ;
}) ;
}) ;
}

حال به کمک این کد، سرویس ورکر از روت پیدا می شود و یا اینکه اگر مشکلی پیش بیاید، عبارت Register Failed در کنسول چاپ می شود. برای معرفی کردن manifest.json نیز کد زیر را باید اضافه کنید:

این مطلب رو حتما ببینید:
نکات طراحی اپلیکیشن و اصلی ترین نکات برای یک اپلیکیشن موفق

<link rel="manifest" href="/manifest.json">

حال به سایر موارد موثر در هزینه ساخت PWA می پردازیم.

فعال سازی قابلیت کار کردن آفلاین PWA

از جمله قابلیت های مهم PWA آفلاین کار کردن آن است. شما برای این قابلیت باید آن را به سرویس ورکر اضافه کنید. برای این کار شما باید تعدادی از فایل های مهم در سایت را کش (cache) کنید تا بر روی دستگاه کاربر دانلود و ذخیره شوند. برای کش کردن فایل ها،  workboxمی توانید یک پیشنهاد عالی باشد. فقط کافیست این برنامه در سرویس ورکر import شود. به این ترتیب:

importScripts ('https://storage.googleapis.com/workbox-cdn/releases/3.0.0/workbox-sw.js') ;

ورک باکس با گرفتن الگوهای regexفایلهای css و jsرا پیدا می کند . در یک فایل که توسط خود ما نامگذاری می شود آن ها را کش می کند. اسم فایل کش را در sw.js اضافه می کنیم. به این ترتیب:

const cacheName = 'cache-v2.1';

حال باید الگوهای فایل های js و css  را معرفی کنیم.


workbox.routing.registerRoute (/.*\. (?:js|css) /,new workbox.strategies.NetworkFirst ({
cacheName
}) ) ;

به خاطر داشته باشید که ورکر باکس برای لود کردن کش ها، استراتژی های مختلفی دارد که شما با چک کردن داکیومنت های آن می توانید از آن ها مطلع شوید. برای مثال طبق دستور بالا فایل های cssو js به حالت NetworkFirst در متغیری که پیش تر معرفی کردیم، کش خواهند شد. در مبحث PWA کش شدن صفحه اول از اهمیت بالایی برخوردار است. با این کد می توان صفحه اول را ذخیره کرد:

workbox.routing.registerRoute ('/',new workbox.strategies.NetworkFirst ({
cacheName
}) ) ;

در این کد پارامتر اول آدرسی است که می خواهیم کش شود.

چه مقدار زمان برای طراحی وب اپلیکیشن لازم است؟

علاوه بر هزینه ساخت وب اپلیکیشن که یکی از متداول ترین سوالاتی است که توسط کاربران پرسیده می شود، مدت زمان مورد نیاز برای طراحی نرم افزار تحت وب نیز همواره دغدغه برنامه نویسان و دارندگان وبسایت است. نکته قابل توجه این است که زمان طراحی وب اپلیکیشن کاملا به پروژه و روندی که برای طراحی دنبال می کنید بستگی دارد. این مدت زمان بسته با مقیاس و موارد مورد نیاز وب اپلیکیشن، ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه متفاوت باشد.

به طور کلی می توان برای ساخت وب اپلیکیشن، چهار مرحله تدوین ایده و تحقیق، مشخصات و طراحی، معماری و ساخت اپلیکیشن و تست و نهایی سازی را در نظر گرفت. به طور تخمینی می توان گفت مرحله اول حدود دو تا سه هفته، مرحله دوم بین دو تا چهار هفته، مرحله سوم در حدود سه تا شش ماه و مرحله آخر نیز سه هفته زمان خواهد برد.

برای آشنایی کامل با ساخت وب اپلیکیشن و نحوه طراحی آن به همراه مراحل وارد لینک مقاله شوید.

این مطلب رو حتما ببینید:
رابط کاربری UI چیست؟ بررسی تفاوت UI و UX، یکبار برای همیشه!

هزینه ساخت PWA

چه مواردی در هزینه ی ساخت PWA تاثیر گذار است؟

حال که با کاربرد و نحوه ساختار  PWA آشنا شدید و مدت زمان لازم برای ساخت آن را نیز به صورت تخمینی به دست آوردید، نوبت به آن رسیده است که هزینه ساخت وب اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی می توان گفت که هزینه ساخت وب اپلیکیشن به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال قیمت طراحی برای شرکت های کوچک و یا شرکت هایی بزرگ همچون اینستاگرام، کاملاً متفاوت خواهد بود. می توان گفت عواملی چون:

  • نوع رابط کاربری (User Interface) یا به اختصار UI مورد نیاز
  • تجربه کاربری (User experience) یا به اختصار UX مورد نظر
  • گرافیک اپلیکیشن
  • ویژگی ها و قابلیت های اپلیکیشن
  • نوع و پیچیدگی پایگاه داده مورد نیاز برای اپلیکیشن
  • نوع محتوا

در هزینه ساخت PWA تأثیرگذار هستند. اما در حالت کلی قیمت وب اپلیکیشن را بر اساس پیچیدگی ها و نوع پلتفرم، می توان تخمین زد.

سؤالات متداول
  • مهمترین عامل در تعیین قیمت وب اپلیکیشن کدام است؟

در حالت کلی قیمت وب اپلیکیشن را بر اساس پیچیدگی‌ها و نوع پلتفرم، می‌توان تعیین کرد.

  • آیا هزینه ساخت اپلیکیشن سیستم عامل اندروید با iOS متفاوت است؟

به طور کلی، سه سیستم عامل اصلی برای تلفن همراه وجود دارد که شامل اندروید، IOS و ویندوز است. برای دستیابی به بهترین نتیجه، بهتر است اپلیکیشن مخصوص به هر یک از این سیستم عامل ها را تهیه کنید. بارگذاری برنامه های اندروید در پلی استور (Play Store) نسبتاً آسان خواهد بود، اما برنامه های iOS قبل از اینکه درApp Store انتشار یابند، باید توسط اپل آزمایش و بررسی شوند. با اینکه کدهای مربوط به برنامه های مختلف مشابه است اما معمولا هزینه ساخت اپلیکیشن های iOS بیشتر از سیستم عامل های دیگر است.

  • آیا افزدون قابلیت ها در میزان هزینه ساخت اپلیکیشن موثر است؟

یکی از پارامترهایی که بر قیمت طراحی اپلیکیشن تاثیر می گذارد، تعداد و نوع ویژگی هایی است که شما تمایل دارید در اپلیکیشن تان وجود داشته باشد. برای مثال ویژگی هایی همچون سادگی، سرعت و وضوح تصویر می توانند در هزینه ساخت اپلیکیشن تأثیرگذار باشند.

۴/۵ - (۴ امتیاز)


مقالات مرتبط

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *